Ako sa šoféruje karavan?
Šoférovanie karavanu má svoje špecifiká, no netreba sa ho báť
Pre vodiča, ktorý jazdí na nákladnej dodávke sa v podstate nič nemení. Ak ale bežne jazdíte na malom osobnom aute, na začiatok odporúčame postaviť svoje auto vedľa karavanu. Pri tomto pohľade si uvedomíte rozdiely v šírke, dĺžke, rázvore a výške vášho auta a karavanu. Je preto logické, že sa s karavanom jazdí trocha inak.
Tu sú hlavné rozdiely v technike jazdy s karavanom:
- Do zákrut si treba viac „nadbiehať“ – kolesá zadnej nápravy idú podstatne inou stopou, než kolesá prednej.
- Na diaľnici treba jazdiť nižšou rýchlosťou (do 90 km/h). Vysoké a relatívne ľahké auto je oveľa citlivejšie na bočný vietor. Na bočný vietor si treba dávať pozor aj pri predbiehaní kamiónov, či výjazde z tunela.
- Obrovský pozor si treba dávať pri predbiehaní a zaraďovaní sa do pravého jazdného pruhu. Karavan je totiž podstatne dlhší, než klasické osobné auto. Nezaraďujte sa preto pri predbiehacom manévre tesne pred predbiehané auto.
- Pri cúvaní v stiesnených priestoroch požiadajte o pomoc spolucestujúcich – vnútorné spätné zrkadlo vám bude veľmi chýbať.
- Veľmi rizikovým miestom je pohyb po cestičkách v kempe. Väčšina parkovacích plôch pre karavany sa nachádza v lesíku. Rozumným riešením je preto požiadať o pomoc členov rodiny (ostatných spolucestujúcich). Rozostavte ich tak, aby ste s nimi mali cez spätné zrkadlá očný kontakt. Dohodnite si vizuálne povely. Verte, že ich pomoc budete veľmi potrebovať. A to v prípade kľučkovania medzi stromami ako aj strážení dostatočnej prejazdnej výšky spodných konárov stromov. Karavan je totiž podstatne vyšší, než vaše osobné auto.
- Pri parkovaní v kempe dbajte na to, aby auto stálo vodorovne. Ak sa vám to nepodarí, naklonené bude všetko. Aj posteľ, aj stôl, aj WC, aj voda v hrnci.
Naše odporúčanie
Ak bežne jazdíte s klasickým malým mestským autom, vyskúšajte si niektoré manévre na voľnom parkovisku. Na vytýčenie parkovacie miesta alebo ostrej zákruty môžete použiť napríklad fľaše s vodou. Zhodiť fľašu pri cúvaní alebo prejazde „zákruty“ nebolí a nič vás to nestojí. Takýto tréning vám však pomôže zvyknúť si na rozmery auta.